Forsmag på erhvervslivet

25 juni 2014

To elevgrupper fra 8. klasse på Skovshoved Skole fik flotte anden- og tredjepladser, da de dystede mod britiske elever på samme årgang om den bedste løsning af en realistisk business case.

På finaledagen skulle eleverne præsentere deres business case for et panel af erfarne britiske og danske erhvervsfolk og overbevise panelet om, at netop deres idé og præsentation var den bedste. Elevernes business cases udspringer af konkrete problemstillinger, som virksomheder har budt ind med i Danmark og i Storbritannien, og som eleverne efterfølgende selv har valgt og været i dialog med virksomhederne om. En af elevgrupperne fra Skovshoved Skole valgte at arbejde med udvikling af en standard for kvalitetsturisme i Danmark. Undervejs har eleverne været i dialog med Dansk Standard, som skal løfte opgaven med at realisere en sådan servicestandard som led i regeringens vækstplan for dansk turisme.

- Eleverne har virkelig været engagerede og tænkt en masse interessante tanker omkring turisme, og hvad en turist, der kommer til Danmark, kunne opleve som god service. Samarbejdet har været en fantastisk anledning til at være med helt inde i hjertet af folkeskolen og dels præsentere eleverne for – og få deres kreative input til løsning af – nogle af de konkrete opgaver vi står med som virksomhed. Det bliver jo også elevernes virkelighed en dag, når de træder ud i erhvervslivet. På den måde er et uddannelsesprogram som dette med til at give eleverne en værdifuld indsigt tidligt i skoleforløbet – oven i købet kombineret med internationalt udsyn, siger Signe Annette Bøgh, som er konsulent i Dansk Standard.

Der har været en stor interesse blandt mange danske virksomheder i lokalområdet. De øvrige deltagere var We love People, Sølyst, Gentofte Kommunes kommunikationsafdeling, Gentofte Kommunes biblioteker samt Experimentarium. Skolen måtte simpelthen lukke for tilgang og har allerede to virksomheder på venteliste til næste års program for 8. klasse. Den højest scorende vinder var fra en skole i Cornwall, Callington, som promoverede Cornwalls seaside som unik feriedestination.

Skovshoved Skole var oppe i mod tre britiske skoler fra det sydvestlige England. 

Finalens top 3 blev
  1. Callington, case om Sealife Callington
  2. Skovshoved Skole, case om hvordan børn og unge kan opleve og tage del i demokrati og medborgerskab i børnekulturhusene
  3. Skovshoved Skole, case om en standard for turisme i Danmark